Téma
PWA vs. mobilní aplikace: Jak zvolit tu správnou pro vaše potřeby?
Martin Tryzna | 1. 8. 2023
Otázkou je, který typ aplikace je pro uživatele lepší a proč. V této případové studii se zaměříme na porovnání mobilní aplikace a PWA, s ohledem na uživatelskou zkušenost, dostupnost, náklady a další faktory.
Základní parametry
Mobilní aplikace
Základní vlastností mobilních aplikací je, že si je stahujeme (ukládáme, instalujeme) do mobilních zařízení z App Store nebo Google play. Pro zařízení s operačním systémem Android bylo historicky možné aplikace do telefonů instalovat „napřímo“ přes .apk, ale s novějšími zařízeními je tato možnost více a více omezována. Důvod je nasnadě - jde o ochranu soukromí uživatele, protože v podstatě na jedno kliknutí můžete dát aplikaci „absolutní” přístup k vašemu „soukromí” v telefonu. V oblasti mobilních aplikací v současné době dominují dvě platformy iOS a Android.
PWA - progresivní webové aplikace
První zmínky o PWA jsou z roku 2015. Jedním z průkopníků byl tehdy Twitter, který v roce 2017 představil Twitter Lite. PWA byla navržena jako odlehčená verze aplikace Twitter, která by byla přístupná na pomalejších sítích. Twitter Lite se dokáže rychle a plynule načítat i v sítích 2G a v zařízení uživatele zabírá méně než 1 MB místa. Masivnějšího rozšíření zaznamenává PWA v posledních letech. Zásadní vlastností je, že si PWA stáhnete na plochu počítače, telefonu nebo tabletu přímo z prohlížeče. Aplikaci pak máte jednoduše přístupnou.
V současné době nám technologie používané prohlížeči dávají takové možnosti, že PWA aplikace vypadají a fungují velice podobně jako ty mobilní. PWA také nabízí další výhody, jako je offline přístup či rychlejší odezva. Díky těmto vlastnostem se PWA stávají stále populárnější alternativou k tradičním mobilním a webovým aplikacím. Jedním z příkladů je naše aplikace Tenis Dětem.
Porovnání PWA a mobilní aplikace
Vývoj
Mobilní aplikace
V rámci vývoje jsou možné dva přístupy: hybridní nebo nativní. V praxi to znamená, že pro vývoj v hybridní technologii (například React native) potřebujeme pouze jednoho vývojáře, který vytváří jeden kód (code base) a následně zkompiluje aplikaci pro iOS a Android. V nativním vývoji potřebujeme vývojáře pro Android a iOS. Samozřejmě nepočítáme vývojáře backendů a případně webu. Může se jednat o stejného vývojáře jako pro hybridní aplikaci, ale narážíme na omezení, že v jeden moment vyvíjí pouze pro jednu platformu. Důležité je poznamenat, že každá nová verze aplikace musí být nahrána přes Store a schválena. Tento proces může trvat několik dní a není pravidlem, že je aplikace vždy schválena napoprvé.
Nezpochybnitelnou výhodou mobilních aplikací je, že vývojář má lepší přístup k nativním funkcím telefonu jako například bluetooth, FaceID, Push notifikace. Push notifikace mohou být brány jako kritérium, jestli zvolit mobilní aplikaci nebo PWA. V poslední době ale trend ukazuje, že i v rámci PWA technologie bude možné a zároveň jednodušší zasílání notifikace jak na Android, tak i na iOS. To, že jsou aplikace distribuovány přes důvěryhodný Store, nám může dát lepší pocit o bezpečnosti aplikace, například pro mobilní bankovnictví nebo aplikace, kde používám hodně nativních funkcí telefonu.
PWA
Tento druh aplikací má v rámci vývoje nespornou výhodu v tom, že máme jeden zdrojový kód, jak pro web, tak i pro aplikaci. Zároveň udržujeme pouze jeden backend. Další výhodou oproti mobilním aplikacím je velikost samotné aplikace. PWA aplikace jsou datově výrazně menší. Známe to - dochází místo v telefonu, tak první, co půjde pryč, jsou mobilní aplikace kvůli své datové velikosti. Další plusové body PWA sbírá díky tomu, že funguje na počítači a mohu si jít stáhnout „na plochu“.
Náklady
Jak už jsme naznačili v předchozí kapitole, tak už náklady na samotný vývoj jsou výrazně nižší u PWA. Je potřeba také zmínit, že dlouhodobá údržba mobilních aplikací je dražší. Zejména ze dvou důvodů:
- Většinou udržuji dva backendy (jeden pro web a druhý pro aplikaci)
- Při schvalování bývají mobilní aplikace vráceny z důvodu, že přibyla nová pravidla. Například pro změnu jednoho řádku textu je nutné doprogramovat úplně novou funkcionalitu, kterou si Google / Apple vymyslel.
Příklad porovnání nákladů
Marketingový náklad na stažení aplikace je u mobilních aplikací také výrazně větší. Srovnáváme „návštěvu“ webu vs. otevření Store, stažení většího množství dat a spuštění aplikace.
Data z LinkedInu ukazují, že PWA vykazují lepší čísla například v oblastech:
- Množství konverzí
- Nižší bounce rate
- Delší doba strávená s produktem
- Lepší performance aplikace a další…
Závěr
V dnešním světě je patrný trend snižování distribuce digitálních produktů přes Stores. Příčin může být hned několik, například:
- náklady na vývoj
- pravidla pro distribuci
- marketingové náklady
A navíc aktuální situací může zahýbat nová směrnice EU - DMA (Digital markets act), která omezuje možnosti největších hráčů v digitálním světě. Jednou z nich je možnost distribuovat své produkty mimo vlastní app Store. Uvidíme, jak si s tím „gatekeepers“ poradí a co vymyslí, aby jim zisky moc neklesly 😊.