Projekt

Energetická Expedice

Energetická Expedice

Společnost Centropol a Nadační fond Energie pomáhá nás oslovil s jedinečnou výzvou – vytvořit nástroj, který zábavným a interaktivním způsobem přispěje k energetickému vzdělávání na základních školách.

Vznikla tak Energetická expedice – hra určená pro žáky 7., 8. a 9. tříd, kteří během ní postupují po interaktivní mapě plné výzev, soutěží a kreativních úkolů. Každý úkol je navržen tak, aby žákům přiblížil problematiku spotřeby energie a inspiroval je k nejrůznějším úsporným opatřením v reálném životě.

Pro nás bylo při tvorbě projektu hlavní výzvou zadání úkolů, grafické zpracování, ale také časové rozvržení jednotlivých částí hry, které jsme úspěšně zvládli. První třídy se tak po dvouměsíčním putování ve školním roce 2023/2024 dostaly úspěšně do cíle.

Reakce jsou pozitivní a my se proto těšíme na další účastníky expedice v letošním školním roce.

Výukový program pod záštitou MŠMT a MPO.
Logo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovyLogo Ministerstva průmyslu a obchodu

O projektu

Obor

Vzdělávání

Služby

Vydání první verze

duben 2024

Předání projektu

běžící projekt

Navštívit web

Výzva

Příběh Energetické Expedice - jak se z analogového nápadu stal digitální hit se záštitou ministerstva.

Začalo to jako sen o lepší budoucnosti…

Představte si ambiciózní plán: vzdělávat žáky 7. a 8. tříd v oblasti energetiky a formovat z nich zodpovědné spotřebitele. Centropol a Nadace Energie Pomáhá tento sen oživil projektem Energetická Expedice – sérií fyzických pracovních sešitů a setkání s odborníky. První pilotní testování však přineslo nečekaný problém:
  • Nízká motivace žáků.
  • Složité úkoly, které nebyly zábavné.
  • Malá úspěšnost dokončení aktivit.
Sen o udržitelné budoucnosti začal skřípat. Bylo jasné, že projekt potřebuje nový směr – a právě zde vstoupil na scénu tým UX Fans.
Projekt Energetická expedice - expediční mapaProjekt Energetická expedice - expediční mapaProjekt Energetická expedice - úkol z hodiny fyzikyProjekt Energetická expedice - úkol z hodiny fyziky

Identifikace problému

Jiří Matoušek z Centropolu nás oslovil s otázkou: „Jak udělat projekt digitální a zábavný pro děti?“ Naše odpověď byla jednoduchá: „Musíme začít od začátku.“ Vzali jsme původní návrh, rozebrali ho na součástky a hledali odpovědi.

01Analýza původního konceptu
Zmapovali jsme, kde žáci ztráceli pozornost
02Průzkum trhu
Zjistili jsme, že podobný projekt na českém ani zahraničním trhu prakticky neexistuje.
03Hloubkové rozhovory s učiteli
Naslouchali jsme těm, kteří byli „v poli“, aby nám pomohli pochopit, co děti skutečně potřebují.

Závěr? Projekt postrádal jednu klíčovou ingredienci: hravost!

Projekt Energetická expedice - třídní kvízProjekt Energetická expedice - třídní kvízProjekt Energetická expedice - děti spolupracující s nálepkami projektuProjekt Energetická expedice - děti spolupracující s nálepkami projektuProjekt Energetická expedice - uživatelské menuProjekt Energetická expedice - stupně vítězů expedice

Řešení

Děti dnes žijí digitálně – a náš nový návrh se tomu musel přizpůsobit. Rozhodli jsme se projekt kompletně přetvořit do interaktivní a zábavné podoby.

Energetická Expedice 2.0 stavěla na třech pilířích:

01Herní prvky (gamifikace)
  • Bodový systém, soutěže a postupové mapy.
  • Bonusy za nepovinné aktivity, které motivují děti k účasti.
02Digitalizace
  • Žádné těžké sešity – vše bylo přeneseno do mobilních zařízení.
  • Možnost plnit úkoly doma i ve škole.
03Spolupráce
  • Využili jsme metodu DIWO (Do It With Others) – týmová práce přinesla nový rozměr výuky.
Projekt Energetická expedice - uvítací stránkaProjekt Energetická expedice - uvítací stránkaProjekt Energetická expedice - seznam třídProjekt Energetická expedice - fotka počítače se spuštěným projektem během školní hodiny

Digitalizace

Malé krůčky k velké změně

Naše cesta nebyla jednoduchá. Začali jsme od základů a postupovali krok za krokem:

01Wireframy
  • Černobílé náčrty produktu. Ladili jsme logiku, konzultovali s vývojáři a klientem, aby vše dávalo smysl.
02UI Design
  • Vytvořili jsme hravý, ale profesionální design, který oslovuje žáky, aniž by působil infantilně.
  • Grafické prvky respektovaly vizuální identitu Centropolu, ale současně vytvořily samostatný produkt.
03Vývoj
  • Frontend a backend vývojáři čelili mnoha výzvám, ale díky agilnímu přístupu jsme vytvořili produkt, který odpovídá nejvyšším standardům.
Projekt Energetická expedice - denní expediční úkolProjekt Energetická expedice - vrchol expedice a vítězovéProjekt Energetická expedice - barevná paletaProjekt Energetická expedice - barevná paleta

Závěr

Energetická Expedice na školách

Na jaře 2024 se Energetická Expedice vrátila na základní školy – tentokrát ve zbrusu novém digitálním kabátě. První výsledky byly ohromující:

  • Výrazně vyšší úspěšnost dokončení úkolů.
  • Děti si projekt oblíbily díky jeho hravé formě a interaktivitě.

V září 2024 projekt získal záštitu Ministerstva školství a Ministerstva průmyslu a obchodu – prestižní uznání jeho významu a dopadu.

Na projektu se podíleli

Petra Dolejšová

Petra Dolejšová

projektová manažerka

Anna Argaláš

Anna Argaláš

UX designerka

Jakub Honíšek

Jakub Honíšek

dev lead, full-stack vývojář

Magdaléna Šimková

Magdaléna Šimková

UI designerka

Martina Čížková

Martina Čížková

testerka

Použité technologie

React.js

Next.js

Symfony

Tailwind

PHP

PostgreSQL

Typescript

GraphQL

Naše další projekty

I jeden krátký telefonát může nastartovat zásadní změnu.