Projekt
Energetická Expedice

Společnost Centropol a Nadační fond Energie pomáhá nás oslovil s jedinečnou výzvou – vytvořit nástroj, který zábavným a interaktivním způsobem přispěje k energetickému vzdělávání na základních školách.
Vznikla tak Energetická expedice – hra určená pro žáky 7., 8. a 9. tříd, kteří během ní postupují po interaktivní mapě plné výzev, soutěží a kreativních úkolů. Každý úkol je navržen tak, aby žákům přiblížil problematiku spotřeby energie a inspiroval je k nejrůznějším úsporným opatřením v reálném životě.
Pro nás bylo při tvorbě projektu hlavní výzvou zadání úkolů, grafické zpracování, ale také časové rozvržení jednotlivých částí hry, které jsme úspěšně zvládli. První třídy se tak po dvouměsíčním putování ve školním roce 2023/2024 dostaly úspěšně do cíle.
Reakce jsou pozitivní a my se proto těšíme na další účastníky expedice v letošním školním roce.


O projektu
Výzva
Příběh Energetické Expedice - jak se z analogového nápadu stal digitální hit se záštitou ministerstva.
Začalo to jako sen o lepší budoucnosti…
Představte si ambiciózní plán: vzdělávat žáky 7. a 8. tříd v oblasti energetiky a formovat z nich zodpovědné spotřebitele. Centropol a Nadace Energie Pomáhá tento sen oživil projektem Energetická Expedice – sérií fyzických pracovních sešitů a setkání s odborníky. První pilotní testování však přineslo nečekaný problém:- Nízká motivace žáků.
- Složité úkoly, které nebyly zábavné.
- Malá úspěšnost dokončení aktivit.




Identifikace problému
Jiří Matoušek z Centropolu nás oslovil s otázkou: „Jak udělat projekt digitální a zábavný pro děti?“ Naše odpověď byla jednoduchá: „Musíme začít od začátku.“ Vzali jsme původní návrh, rozebrali ho na součástky a hledali odpovědi.
Závěr? Projekt postrádal jednu klíčovou ingredienci: hravost!






Řešení
Děti dnes žijí digitálně – a náš nový návrh se tomu musel přizpůsobit. Rozhodli jsme se projekt kompletně přetvořit do interaktivní a zábavné podoby.
Energetická Expedice 2.0 stavěla na třech pilířích:
- Bodový systém, soutěže a postupové mapy.
- Bonusy za nepovinné aktivity, které motivují děti k účasti.
- Žádné těžké sešity – vše bylo přeneseno do mobilních zařízení.
- Možnost plnit úkoly doma i ve škole.
- Využili jsme metodu DIWO (Do It With Others) – týmová práce přinesla nový rozměr výuky.




Digitalizace
Malé krůčky k velké změně
Naše cesta nebyla jednoduchá. Začali jsme od základů a postupovali krok za krokem:
- Černobílé náčrty produktu. Ladili jsme logiku, konzultovali s vývojáři a klientem, aby vše dávalo smysl.
- Vytvořili jsme hravý, ale profesionální design, který oslovuje žáky, aniž by působil infantilně.
- Grafické prvky respektovaly vizuální identitu Centropolu, ale současně vytvořily samostatný produkt.
- Frontend a backend vývojáři čelili mnoha výzvám, ale díky agilnímu přístupu jsme vytvořili produkt, který odpovídá nejvyšším standardům.




Závěr
Energetická Expedice na školách
Na jaře 2024 se Energetická Expedice vrátila na základní školy – tentokrát ve zbrusu novém digitálním kabátě. První výsledky byly ohromující:
- Výrazně vyšší úspěšnost dokončení úkolů.
- Děti si projekt oblíbily díky jeho hravé formě a interaktivitě.
V září 2024 projekt získal záštitu Ministerstva školství a Ministerstva průmyslu a obchodu – prestižní uznání jeho významu a dopadu.
Na projektu se podíleli

Petra Dolejšová
projektová manažerka

Anna Argaláš
UX designerka

Jakub Honíšek
dev lead, full-stack vývojář

Magdaléna Šimková
UI designerka

Martina Čížková
testerka
Použité technologie
React.js
Next.js
Symfony
Tailwind
PHP
PostgreSQL
Typescript
GraphQL